KOR 2020 (OVOB)
Wat houdt de kleineondernemersregeling in?
De kleineondernemersregeling (KOR) is in het leven geroepen voor ondernemers die jaarlijks weinig omzet draaien. Om die reden is de kleineondernemersregeling dan ook vaak van toepassing op startende ondernemers.
Per 1 januari 2020 is een nieuwe regeling in werking gegaan , ter vervanging van de huidige KOR: de Omzet gerelateerde Vrijstelling Omzet Belasting (OVOB). De nieuwe regeling wordt genoemd naar de afkorting en heet dus officieel de OVOB.
De eisen voor de kleineondernemersregeling zijn sinds 2020 veranderd. Vanaf dit jaar draait het niet meer om het bedrag aan btw dat je moet betalen (maximaal € 1.883), maar om de omzet die je maakt.
Wie in 2021 minder dan € 20.000 per jaar omzet, mag gebruikmaken van de OVOB. Je hoeft dan geen btw te betalen of aangifte omzetbelasting te doen.
Drie jaar OVOB.
In principe maak je minstens drie jaar lang gebruik van de kleine ondernemersregeling, tenzij je een kalenderjaar meer dan € 20.000 aan omzet draait. Dit moet je direct doorgeven.
Je kunt niet tussentijds stoppen. Ook niet als als je een grote investering wilt doen en dus de btw wilt kunnen aftrekken.
Voorwaarden kleineondernemersregeling
Om voor de vrijstelling op de door jou te betalen btw in aanmerking te komen, moet je aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen:
Je moet ondernemer zijn voor de btw.
Je omzet is maximaal € 20.000 per kalenderjaar
Je bedrijf is gevestigd in Nederland, of je hebt er een vaste inrichting
Het maakt niet uit of je bedrijf een rechtspersoon is. Goed om te weten: je mag ook geen btw aftrekken als je gebruik maakt van de nieuwe KOR.
Let op!! OVOB wordt je vrijgesteld voor het indienen van de BTW-aangifte(n) maar NIET voor het indienen van je IB-aangiften. Met andere woorden je hebt nog steeds de verplichting om de boekhouding/administratie bij te houden in verband met de € 20.000 grens.
Maakt u als ondernemer gebruik van de OVOB en wilt u uw administratie uitbesteden zodat lekker bezig kunt zijn met uw bedrijfsactiviteiten? Dan hebben wij een speciaal abonnement voor de OVOB-ondernemer.
Wij proberen zoveel mogelijk werk uit handen te nemen, het enige wat u nog hoeft te doen:
Uw bonnen en facturen door te sturen per mail.
Bankverwerking doen wij via een bankkoppeling (dagelijks) of het inlezen van MT940 bestand (maandelijks).
Na verwerking van uw administratie ontvangt u van ons het (verwerkte) financieel overzicht met de laatste stand van zaken.
Wanneer u een brief ontvangt van de Belastingdienst ontvangen wij hiervan graag een foto.
Wij verzorgen uw aangifte inkomstenbelasting (inclusief Winst en Verliesrekening).
Onbeperkte vragen en contacten via telefoon, Whatsapp berichten of mail.
Bovenstaande tegen een all-in tarief van € 65,00 per maand (incl. btw).
Heeft u vragen of OVOB voor u voordelig kan zijn? Neem dan contact met ons op via mail info@afmservicebureau.nl of bel 085 - 00 26 316.